Icoon schipper (roer)

Werkvloerondersteuning

Praktijkvoorbeelden

Praktijk 1

Nieuwe functies door jobcrafting

Bij de VAPH-organisaties Het GielsBos en OLO-Rotonde creëren ze nieuwe functies door middel van jobcraftingsoefeningen. Dit gebeurt door in gesprek te gaan met de teamleden die een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan verwelkomen. Ze luisteren naar de noden, behoeften, en welke taken energie geven of juist energie kosten. Zo wordt een zinvol takenpakket samengesteld dat past bij zowel de medewerker als het team. Dankzij deze aanpak kunnen ook medewerkers zonder geschikt diploma, met uitzondering van medische taken, een waardevolle rol vervullen in de organisatie.

Een goed voorbeeld hiervan is de functie ‘zorgbuddy’ bij Het GielsBos. Deze medewerker helpt bij het maaltijdgebeuren, doet verplaatsingen met cliënten, biedt gezelschap, logistieke ondersteuning en helpt het verzorgend personeel.

Bij woonzorgcentrum Home Elisabeth te Sint-Truiden, onderdeel van de Integro-groep, en de sociale onderneming IN-Z hanteren ze een iets andere aanpak. Hier wordt gestart met een bestaand functieprofiel en tijdens de tewerkstelling wordt gekeken hoe dit profiel verder kan worden aangepast. Ze evalueren welke taken eventueel nog ontbreken en welke taken verder aangescherpt kunnen worden om de functie te laten aansluiten bij de talenten van de medewerker.

Het concept van jobcrafting leunt sterk aan tegen zowel werving en selectie als werkvloerondersteuning. Door de functies zo flexibel aan te passen aan zowel de medewerker als het team, wordt een inclusieve werkomgeving gecreëerd waarin iedereen optimaal kan bijdragen.


Praktijk 2

Ondersteuning in persoonlijke en professionele groei

Bij woonzorgcentrum Arthur, het tomatenteeltbedrijf Primato en de sociale onderneming IN-Z wordt inclusieve ondersteuning geboden door medewerkers actief te begeleiden en kansen te bieden voor hun persoonlijke en professionele groei. Zo helpen het woonzorgcentrum, het tomatenteeltbedrijf en de sociale onderneming hen om hun potentieel te benutten, wat bijdraagt aan een inclusieve en leerrijke werkomgeving.

Ook bij het schoonmaakbedrijf HiGENiUS voorzien ze deze inclusieve ondersteuning aan hun medewerkers. De leidinggevende stelt enkele teamleiders aan die voorzien in allerhande ondersteuning. Ze begeleiden en ondersteunen hen mee tijdens de tewerkstelling, ze proberen taalachterstanden weg te werken, ze geven elkaar tijd om te wennen aan een werkomgeving en om hierin in te werken, ze zorgen voor een passend uurrooster voor elke collega, ze ondersteunen en begeleiden door het weghalen van een aantal belemmerende randvoorwaarden,…


Praktijk 3

Meters, peters en brugfiguren

Bij woonzorgcentrum Toermalien ondersteunen ze hun werknemers door een aantal collega’s aan te wijzen als ‘meter/peter’. Deze vertrouwenspersonen staan klaar om vragen, problemen en onduidelijkheden van medewerkers op te vangen en samen oplossingen te zoeken. Daarnaast kunnen werknemers drie keer per jaar gratis terecht bij een psycholoog, en is er een nauwe samenwerking met de psychosociale dienst van het woonzorgcentrum. Op deze manier wordt een werkomgeving gecreëerd waarin openheid over moeilijkere thema’s wordt gestimuleerd.

Bij sociale onderneming IN-Z hebben ze een vergelijkbare aanpak door ook een meter/peter in te stellen voor startende werknemers. Daarnaast zetten ze brugfiguren in die letterlijk een brug slaan tussen de werknemer, de omgeving en de werkplek, waardoor medewerkers beter ondersteund worden in hun integratie en dagelijkse werkzaamheden.

Andere praktijkvoorbeelden Inclusief leiderschap