Icoon expert (vergrootglas)

Training en ontwikkeling

Praktijkvoorbeelden

Praktijk 1

Gerichte opleidingskansen

Bij ijssalon Gelateria Julietta bieden ze gerichte opleidingskansen aan om hun werknemers te ondersteunen in het verder ontwikkelen van functiegerichte vaardigheden. Een voorbeeld hiervan is een medewerker in de bediening die graag een barista-cursus wil volgen om zijn of haar kennis en vaardigheden te vergroten. Deze nieuwe kennis is direct toepasbaar op de werkvloer en draagt bij aan de professionele groei van de medewerker. Door dergelijke trainingen aan te bieden, moedigt Gelateria Julietta werknemers aan om zich verder te ontwikkelen binnen hun rol.


Praktijk 2

Interne opleidingen

Het aanbieden van interne opleidingen is een belangrijk onderdeel van de organisatiecultuur bij woonzorgcentrum Toermalien, sociale onderneming IN-Z, het schoonmaakbedrijf HiGENiUS en organisatie Molengeek, die zich allen inzetten voor inclusie. Bij Toermalien zijn de opleidingen gericht op het bieden van groeikansen voor medewerkers, zowel binnen hun huidige functie als ter voorbereiding op nieuwe rollen. Voorbeelden zijn opleidingen tot zorgkundige, digitale trainingen om de digitale kloof te verkleinen, en persoonlijke vormingen over zelfzorg en veerkracht.

IN-Z heeft trainers en coaches in dienst die interne opleidingen aanbieden over uiteenlopende thema’s, afgestemd op de specifieke behoeften van hun medewerkers. Bij Molengeek ligt de focus op digitale vaardigheden, met opleidingsprogramma’s die medewerkers ondersteunen in hun weg naar de arbeidsmarkt.

Deze gerichte trainingen dragen bij aan een inclusieve werkvloer door medewerkers te ondersteunen in hun professionele en persoonlijke groei, waardoor iedereen optimaal kan deelnemen en bijdragen aan de organisatie.


Praktijk 3

Taalcoaching

Bij woonzorgcentrum Home Elisabeth te Sint-Truiden, onderdeel van de Integro-groep, verlichtingsfabrikant Wever & Ducré en woonzorgcentrum Toermalien wordt taalcoaching aangeboden op de werkvloer voor werknemers die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen. Ze werken hiervoor samen met een externe organisatie die de taalcoaching verzorgt.

Taalcoaching op de werkvloer biedt diverse voordelen, zoals verbeterde communicatie onder collega’s, verhoogde efficiëntie en productiviteit, en een grotere zelfredzaamheid en zelfstandigheid voor de anderstalige werknemers. Daarnaast zorgt Wever & Ducré ervoor dat alle belangrijke interne informatie beschikbaar is in het Nederlands, Engels en Frans om inclusiviteit verder te bevorderen.

De dienstverlener die de taalcoaching verzorgt, biedt ook andere trainingen aan, zoals opleidingen over het werken met gemengde teams. Dit helpt de organisatie om inclusieve werkvloeren te versterken en de samenwerking te verbeteren.


Praktijk 4

Externe begeleiding op eigen werkvloer

Als organisatie kun je training en ontwikkeling bieden door werknemers actief te begeleiden tijdens hun tewerkstelling. Bij de VAPH-organisaties Het GielsBos en OLO-Rotonde, de woonzorgcentra van Integro, en het ontmoetingscentrum Het Schoem werken ze samen met externe organisaties die personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (met een statuut voor individueel maatwerk) begeleiden voor, tijdens en na hun tewerkstelling. Deze begeleiding houdt ook rekening met belemmerende randvoorwaarden voor werk, zoals persoonlijke omstandigheden die het werken moeilijker maken.

Ook bij woonzorgcentrum Arthur maken ze gebruik van externe dienstverleners om hun medewerkers te ondersteunen met job- en taalcoaching. Ze richten zich op het versterken van medewerkers door hen Nederlands te leren en hun arbeidsattitudes te ontwikkelen.

Daarnaast biedt Het GielsBos zelf jobcoaching aan voor personen met een beperking die in hun organisatie verblijven. Zo bieden ze niet alleen hun werknemers, maar ook hun cliënten groeikansen en mogelijkheden voor verdere ontwikkeling.


Praktijk 5

Persoonlijke begeleider

Bij sociale onderneming IN-Z zijn verschillende trainers en begeleiders in dienst die zorgen voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van hun medewerkers. Hun expertise varieert van taalcoaching tot jobcoaching, opleidingen en begeleiding op de werkvloer. Werknemers kunnen gebruikmaken van deze diensten en aanvullende interne opleidingen volgen om zich verder te ontwikkelen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

Deze ondersteuning helpt medewerkers om hun vaardigheden te versterken en draagt bij aan hun groei binnen de organisatie, waardoor ze optimaal kunnen bijdragen aan het succes van zowel hun eigen loopbaan als de organisatie.

Andere praktijkvoorbeelden Inclusief leiderschap